DEFINISI MODAL INSAN
Modal insan merujuk kepada sumber tenaga manusia yang dianggap penting dan ia perlu diurus dan digunakan dengan sebaik mungkin. Bagi Itami (1987), modal insan merupakan aset tidak ketara yang perlu diuruskan dengan berkesan agar organisasi dapat bersaing dalam pasaran dan memperoleh keuntungan. Sehubungan dengan itu, modal insan telah diiktiraf sebagai aset yang paling penting dan berharga yang perlu dibangunkan secara berterusan. Kelebihan yang dimiliki oleh modal insan inilah yang bakal mencorakkan pembangunan negara dan juga perkembangan organisasi (Davenport, 1999). Program PMI yang berkesan merupakan penggerak, pencetus dan pemangkin kepada pelaksanaan dan pengahayatan terhadap wawasan, misi dan matlamat negara.
Modal insan merujuk kepada sumber tenaga manusia yang dianggap penting dan ia perlu diurus dan digunakan dengan sebaik mungkin. Bagi Itami (1987), modal insan merupakan aset tidak ketara yang perlu diuruskan dengan berkesan agar organisasi dapat bersaing dalam pasaran dan memperoleh keuntungan. Sehubungan dengan itu, modal insan telah diiktiraf sebagai aset yang paling penting dan berharga yang perlu dibangunkan secara berterusan. Kelebihan yang dimiliki oleh modal insan inilah yang bakal mencorakkan pembangunan negara dan juga perkembangan organisasi (Davenport, 1999). Program PMI yang berkesan merupakan penggerak, pencetus dan pemangkin kepada pelaksanaan dan pengahayatan terhadap wawasan, misi dan matlamat negara.
Menurut Dzikowsi (1999), aset milikan modal insan diukur kepada tahap pengetahuan, kemampuan, kemahiran, dan kepakaran yang dimiliki oleh pekerja jika dilihat dalam konteks organisasi. Sementara itu, Truelove (1995), PMI adalah proses di mana individu bersedia untuk meningkatkan kemahiran melalui pengalaman kerja yang dilaluinya. Motifnya adalah untuk menggunakan kemahiran dan pengetahuan yang telah diberikan dalam latihan bukan setakat untuk prestasi kerja semasa tetapi turut melibatkan prestasi kerja pada masa depan. Kemahiran pula sering dikaitkan dengan pengetahuan, di mana keduanya sama penting. Kemahiran berkait rapat dengan kemampuan mengaplikasikan pengetahuan dan pengalaman yang bakal membolehkan individu terus meningkatkan kualiti kerja yang dijanakan.
Gary (1975) pernah menegaskan PMI merupakan prasyarat untuk mencapai matlamat politik, sosila, kebudayaan dan ekonomi kepada negara. mereka berpendapat sekiranya negara tidak berupaya membangunkan modal insan yang dimiliki, negara akan terus mundur dan hilang kelebihan kompetitif mereka. Menurut mereka lagi, PMI merupakan elemen yang paling penting dalam penjanaan ekonomi terutama apabila negara berhadapan dengan keterhadan sumber-sumber fizikal yang lain. Dalam konteks ini Gary (1994) seterusnya telah mengkategorikan modal insan kepada dua kategori khusus dan kategori umum. Bagi beliau, kategori khusus dirujuk kepada kemahiran dan pengetahuan yang khusus yang begitu penting kepada pekerja dan juga industri atau organisasi. Manakala kategori umum seperti literasi adalah penting kepada semua pekerja dan negara.
KONSEP
PEMBANGUNAN MODAL INSAN
Konsep
pembangunan modal insan (PMI) berkait rapat dengan penambahbaikan kualiti modal
insan secara berterusan melalui peningkatan ilmu, kemahiran, minda, spiritual,
emosi dan perwatakan yang bersesuaian dengan reality, tuntutan semasa dan
perubahan yang berlaku. Menurut Sveiby (1997), modal insan perlu diterima
sebagai mekanisme penjana kemajuan negara dan juga kemakmuran organisasi.
Sehubungan itu, beliau seterusnya menegaskan pendekatan terbaik untuk PMI
adalah dengan melahirkan individu yang benar-benar mahir dalam bidang kerja
yang dipertanggungjawabkan. Kejayaan ini ditentukan oleh kekuatan budaya ilmu
dan budaya belajar yang perlu terus dipupuk oleh negara.
Proses PMI perlu ditumpukan kepada
pembinaan sikap untuk menghargai nilai-nilai keinsanan yang perlu diterima
sebagai satu kelebihan kempetitif. Manusia yang tidak menghormati keinsanannya
akan dihina dan diperlecehkan, hilang kehormatan diri dan tidak yakin pada diri
sendiri. Kesannya, akan menjatuhkan martabat mereka kepada makhluk yang lemah
dan tidak mampu menyumbang kepada kebaikan sejagat. Membina manusia yang utuh
keinsanannya bermakna membangunkan pemimpin, usahawan, pengurus, pentadbir atau
pekerja yang amanah dan bertanggungjawab. Bagi tujuan ini, proses pembinaan
keinsanan hendaklah dijanakan secara bersepadu, iaitu meliputi pembangunan
kognitif, kedewasaan emosi, kemahiran sosial dan kemantapan kerohanian yang
bakal dibangunkan secara adil, bersepadu dan seimbang.
KEPENTINGAN NILAI MURNI DALAM KEHIDUPAN
(i) mewujudkan masyarakat
berbilang kaum yang harmoni
(i) mewujudkan masyarakat yang
memiliki semangat kejiranan yang tinggi
(ii) mewujudkan masyarakat yang
tinggi nilai budi
(iii) mengukuhkan perpaduan dalam
kalangan masyarakat
(iv) mengangkat citra masyarakat
yang memiliki nilai murni yang tinggi di mata dunia
(v) masyarakat menjadi lebih
bertanggungjawab terhadap orang lain
(vi) masyarakat lebih
berintegriti dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan
(vii) kes jenayah yang berlaku
dalam masyarakat dapat dikurangkan kerana sikap prihatin yang wujud dalam masyarakat
(viii) kerajaan dapat merangka
pelbagai program untuk membangunkan negara kerana masyarakat memiliki semangat
patriotik yang tinggi
(ix) masyarakat yang penyayang
dapat dilahirkan
(x) hubungan kekeluargaan menjadi
utuh kerana ahli keluarga saling menghormati
RASIONAL NILAI-NILAI MURNI DALAM PENDIDIKAN.
Ø
Pada bulan Mei 1969, rusuhan kaum berlaku dalam sejarah negara. Ini
menunjukkan kerapuhan perpaduan dalam negara kita.
Ø
Masyarakat kita tiada semangat muhibbah yang dapat menyatukan setiap
kaum.
Ø
Penularan pelbagai jenis penyakit kerohanian, akhlak, sosial dalam
kalangan masyarakat menggalakkan pihak yang berkenaan memberi perhatian yang
lebih isu nilai murni dalam pendidikan.
Ø
Kementerian Pendidikan Malaysia telah melaksanakan strategi penerapan
nilai-nilai murni secara komprehensif dimana:
“Nilai-nilai murni akan disisipkan melalui
kesemua mata pelajaran dan akan diperkukuhkan melalui kegiatan-kegiatan
ko-kurikulum, formal dan tidak formal, di dalam dan di luar bilik darjah, akan
digunakan sepenuhnya dengan cara bersepadu untuk memastikan penerapan
nilai-nilai murni akan berhasil dan berkesan.”
STRATEGI PENERAPAN NILAI MURNI
Ø
Penerapan nilai murni berlaku secara bersahaja dan tidak langsung.
Strategi penerapan nilai secara yang tidak boleh diajar secara formal seperti
mata pelajaran lain. Ini merupakan satu penghayatan dan pengusahaan secara
beramal bukan sekadar peringatan atau penghafalan.
Ø
Penerapan nilai murni berlaku melalui strategi yang mempunyai kaitan
langsung dengan isi pelajaran. Fakta-fakta sejarah dan cerita-cerita dalam mata
pelajaran sastera umpamanya akan dapat dibincangkan melalui isu-isu yang dapat
dikaitkan secara langsung dengan unsur nilai yang dipegang oleh pelajar atau
nilai sejagat tertentu.
KOMPONEN DALAM MODAL INSAN
Terdapat beberapa komponen yang
penting dalam membuat pengukuran tentang modal insan di dalam sesebuah
organisasi. Komponen ini penting dalam usaha untuk meningkatkan prestasi kerja
agar selaras atau melangkaui aras yang telah ditetapkan oleh organisasi. Antara
komponen utama modal insan adalah pengetahuan, kemahiran, kemampuan, sikap,
daya usaha dan pengurusan masa.
1) Pengetahuan
Dalam konteks PMI, pengetahuan
bukan dimanifestasikan oleh sijil dan diploma, ia juga bukan satu ukuran yang
tepat berdasarkan angka gred mata purata atau dengan kekananan dan kelamaan
modal insan berada di tempat kerja. Sebaliknya, pengetahuan berkait rapat
dengan kefahaman seseorang terhadap sesuatu isu atau sesuatu perkara. Ketinggian
pengetahuan diukur dari gabungan pembelajaran dan pendidikan serta kemampuan
pengaplikasiannya secara praktikal yang bakal mempengaruhi prestasi serta
keupayaan dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Oleh itu, sudah sepatutnya negara
menyediakan peluang dan sokongan kepada modal insan untuk meningkatkan
pengetahuan melangkaui keperluan semasa. Melalui pengetahuan membolehkan
seseorang dinilai sama ada setiap kemahiran dan kepakaran yang dimiliki dapat
dipraktikkan semasa melaksanakan tugas yang telah dipertanggungjawabkan. Ini kerana
setiap modal insan perlu memiliki ilmu pengetahuan yang baik mengikut arus
peredaran zaman. Ini bagi menjamin mereka tidak ketinggalan di dalam mengajar
arus perkembangan tekbologi yang berlaku dengan pesat.
2) Kemahiran
dan kepakaran
Kemahiran bermaksud kebolehan dan
keupayaan fizikal dalam melaksanakan tugas. Manakala kepakaran merupakan
kehebatan yang dimiliki oleh modal yang bakal membolehkan mereka melakukan
pekerjaan dengan lebih berkesan. Kedua-dua ini bakal mempengaruhi prestasi dan
keupayaan mengurus dalam kalangan modal
insan. Mengikut Kamus Dewan (1994), kemahiran diertikan sebagai kecekapan dan
kepandaian. Kemahiran juga sering dikaitkan dengan kemampuan mengaplikasikan
pengetahuan dan pengalaman yang dimiliki. Kebolehan mengaplikasikan sesuatu konsep
atau idea kepada pekerjaan yang dilakukan merupakan satu kelebihan yang perlu
dimiliki oleh setiap modal insan. Kemahiran berkenaan termasuklah kemahiran
menganalisis, membuat keputusan, konsisten dengan kerja yang dilakukan dan
kemampuan untuk berinteraksi.
Kemahiran ini
adalah amat penting bagi modal insan untuk melakukan kerja dengan sempurna
kerana sesuatu kerja membabitkan penggunaan pelbagai peralatan dan kemahiran
berinteraksi yang perlu diaplikasikan secara berbeza. Potensi bagi membolehkan
modal insan memperoleh faedah dari program latihan adalah bergantung dan
ketepatan dalam melakukan sesuatu pekrjaan.
Kepakaran pula
dilihat dari segi kaedah bagaimana individu melakukan kerja yang bakal
membolehkan mereka melaksanakan dengan berkesan dan mudah. Sehubungan itu,
modal insan perlu memiliki kekuatan fizikal, kecekapan yang khusus, dan
kebolehan mengeluarkan idea yang bernas. Selain itu, mereka juga perlu memiliki
bakat tersendiri untuk melakkan sesuatu tugas. Sungguhpun begitu, setiap
individu mempunyai tahap kemahiran yang berlainan yang bakal mempengaruhi tahap
penerimaan, kesanggupan dan ketepatan yang terbina hasil daripada latihan dan
pengalaman adalah dirujuk kepada kekuatan psikomotor. Sebagai modal insan dala
organisasi, mereka perlu mempunyai pelbagai kemahiran untuk mencapai matlamat
peribadi memreka dan juga organisasi.
3) Kemampuan
Kemampuan merupakan keupayaan
umum berkaitan dengan tahap pencapaian prestasi modal insan terhadap sesuatu
tugas yang telah dipertanggungjawabkan. Tahap pencapaian kerja adalah hasil
kemampuan yang dibina daripada pengetahuan dan kemahiran melalui latihan,
pengalaman ataupun pemerhatian. Sebagai asset kepada organisasi, modal insan
perlu mempunyai kemampuan dalam melaksanakan pelbagai tugas yang diamanahkan
kepada mereka. Tetapi hal ini perlulah mengikut kepada kemampuan individu
tersebut supaya tidak membebani tugas yang melebihi daripada kemampuan yang
boleh memberi kesan negatif kepada individu tersebut.
Kemampuan
modal insan dalam melaksanakan pelbagai tugas menunjukkan bahawa mereka telah berjaya
memberi nilai tambah kepada diri sendiri untuk terus maju dalam mendaki tangga
kerjaya. Ini kerana organisasi akan memberi peluang kepada mereka yang
menunjukkan prestasi kerya yang tinggi selaras dengan pencapaian matlamat
organisasi yang memerlukan modal insan yang lengkap dalam usaha meningkatkan
produktiviti. Faktor ini secara langsung memberikan imej positif kepada
organisasi kerana mempunyai modal insan yang memiliki pelbagai kemahiran,
pengetahuan dan berkeupayaan sudah tentu mampu melakukan pelgaia tugas dengan
berkesan.
4) Sikap
Sikap adalah kuasa penentu kepada
kesediaan modal insan menerima atau menolak terhadap sesuatu perkara. Sikap dapat
disamakan dengan kehendak terhadap sesuatu. Usaha melahirkan modal insan yang
berketeranmpilan mesti bermula daripada perubahan sikap. Perubahan ini mesti
bermula dari dalam ke luar. Ini bermakna sikap perlu dimantapkan melalui sistem
keyakinan yang ada dalam diri seseorang. Sistem keyakinan ini pada asasnya
mengandungi prinsip-prinsip tentang ketuhanan, kebenaran, kebaikan atau apa
sahaja bentuk kepercayaan.
5) Usaha
Usaha adalah satu keusngguhan
utnuk mencuba secara berterusan dengan mengaplikasikan sumber fizikal dan
mental dalam melakukan kerja dan memastikan pencapaian yang terbaik. Usaha dalam
melakukan kerja melibatkan kemahira, pengetahuan dan bakat yang ada di samping
memenuhi tuntutan etika dan akhlak. Dengan menggunakaan usaha secara optimum,
membolehkan modal insan mengetahui bila, di mana dan bagaimana kekuatan yan
mereka miliki dapat memberi sumbangan terbaik melalui pembangunan sikap,
meningkatkan kemahiran dan mengemas kini pengetahuan. Usaha yang wujud secara
berterusan dalam menyempurnakan sesuatu kerja bayak dipengaruhi oleh situasi
yang menjadi rangsangan kepada individu untuk bertindak dan komited dengan
tindakan yang bakal di ambil. Keadaan ini akan mewujudkan satu nilai, etika, kepercayaan, rezksi
tentang keadaan persekitaran. Semua ini tidak akan berfungsi dan bermakna
sekiranya usaha modal insan tidak dijana secara langsung, aktif, kreatif dan
inovatif.
6) Pengurusan
masa
Setiap modal insan perlu memiliki
kemahiran untuk mengurus masa secara sistematik. Kemahiran mengurus masa secara
strategik akan membolehkannya mereka mengelak daripada bertindak tanpa berifkir
atau melakukannya secara tergesa-gesa. Pengurusan masa yang strategik juga
boleh mengurangkan risiko sosial dan kewangan. Seterusnya kemahiran menguruskan
masa akan membolehkan modal insan membezakan di antara perkara utama yang perlu
diberi penumpuan dengan perkara yang remeh temeh yang patut dijadikan
sampingan. Di samping itu, ia akan membolehkan mereka peka dan cepat ebrtindak
terhadap perincian yang penting.
KEPENTINGAN PEMBANGUNAN MODAL
INSAN DAN LANGKAH MEREALISASIKANNYA
Marcapada ini ,masyarakat
pembangun modal insan berazam dan berusaha untuk melahirkan lebih ramai modal
insan kelas pertama yang akan menjanjikan sebuah tamadun yang Cemerlang,
Gemilang dan Terbilang.‘Minda Kelas Pertama’ merupakan modal insan yang mampu
memenuhi keperluan pembangunan individu, keluarga, masyarakat, negara dan dunia
yang merangkumi aspek penguasaan ilmu yang tinggi, sikap proaktif, kekayaan
moraliti, budaya menyumbang untuk kepentingan bersama dan pembangunan yang
bersifat holistik.‘Minda Kelas Pertama’ memerlukan segenap usaha serta komitmen
daripada setiap peringkat masyarakat untuk melahirkan modal insan. Setiap
etnik, kelas sosial, komuniti dan institusi perlu mengambil bahagian dalam
merealisasikan misi ini.Terdapat beberapa kepentingan modal insan dan
langkah-langkah untuk melahirkannya.
Kepentingan yang pertama adalah untuk
menjadikan negara Malaysia sebagai negara yang mampu berdaya saing dan berdaya
maju dengan negara-negara membangun yang lain agar mampu dijadikan contoh oleh
negara-negara di rantau Asia.Hal ini kerana modal insan kelas pertama adalah
merupakan golongan tenaga muda yang mempunyai potensi yang amat bernilai untuk
dibangunkan bagi memajukan lagi segala sektor-sektor yang penting di Malaysia
.Golongan ini menjadi tulang belakang bagi memastikan negara Malaysia akan
sentiasa membangun seiring dengan negara-negara maju yang lain.Golongan ini
juga dianggap sebagai benteng harapan untuk maju ke hadapan dan sebagai sumber
penting bagi membentuk kemajuan negara.
Kedua, modal insan kelas pertama amat penting
untuk menjana kemajuan negara Malaysia dalam semua bidang agar mampu menempa
kemajuan serta perubahan keatas negara Malaysia dari pelbagai aspek penting.Hal
ini terbukti apabila golongan minda kelas pertama ini telah mencuba untuk
melakukan tranformasi secara total atau perubahan drastik yang menyeluruh
terhadap cara dan gaya hidup,adat resam, budaya,dominasi ekonomi dan
kewangan,perkembangan ilmu pengetahuan dan pendidikan,teknologi maklumat,media
cetak dan eletronik terhadap masyarakat dalam kalangan rakyat Malaysia.Tindakan
golongan ini melakukan tranformasi adalah bertujuan untuk meningkatkan taraf
hidup rakyat Malaysia agar selaras dengan taraf hidup masyarakat di
negara-negara membangun yang lain.
Strategi untuk melahirkan modal insan kelas
pertama adalah melalui pendedahan meluas terhadap penguasaan ilmu pengetahuan
dalam pelbagai bidang oleh golongan modal insan.Hal ini menunjukkan bahawa
golongan ini perlu menyediakan diri dengan memiliki kemantapan informasi serta
kemahiran dalam pelbagai bidang untuk melahirkan golongan modan insan kelas
pertama.Melalui penguasaan ilmu pengetahuan ini,kita dapat mendedahkan bidang
sains dan teknologi kepada seantero masyarakat Malaysia.Tindakan ini merupakan
cara bagi melahirkan modal insan kelas pertama.Perkembangan era globalisasi
adalah merupakan satu cabaran yang perlu dihadapi oleh modal insan agar mampu
menghasilkan modal insan kelas pertama yang berpengetahuan,berinovasi serta
berkualiti tinggi.
Seterusnya,melalui pengenalan Dasar 1 Murid 1
Sukan juga dapat melahirkan modal insan kelas pertama yang memiliki
keseimbangan antara keperluan akademik dan keperluan fizikal.Hala tuju dasar
pendidikan negara kita amat jelas iaitu melahirkan modal insan berminda kelas
pertama bukan sahaja melalui pencapaian akademik malah melalui pencapaian dalam
bidang sukan. Oleh itu, Dasar 1 Murid 1 Sukan secara tidak langsung dapat
melahirkan modal insan yang seimbang dari segi jasmani,emosi,rohani dan
intelek. Melalui dasar ini juga kerajaan mahu membina dan menjana modal insan
yang berguna kepada bangsa dan negara melalui bidang sukan.
Selain itu,Program Latihan Khidmat Negara
(PLKN) juga dapat menghasilkan modal insan yang menjadi tunggak utama kepada
pembangunan negara pada masa akan datang.Melalui program ini,modal insan dapat
dibentuk menjadi insan yang bertanggungjawab serta mampu melakukan sesuatu
perkara dengan usaha yang bersungguh-sungguh demi mencapai kejayaan.Golongan
yang menyertai PLKN ini adalah golongan sasaran utama bagi melahirkan modal
insan disebabkan oleh daya pemikiran yang dinamik,progresif dan eksklusif yang
ada pada mereka. Dengan itu,mereka telah diletakkan sebagai generasi pelapis
yang mampu mewarisi tampuk pemerintahan negara suatu hari nanti berdasarkan
corak dan acuan modul kerajaan.
Kesimpulannya,dapatlah dirumuskan bahawa
pembangunan modal insan bermindakan kelas pertama amat penting bagi menjadikan
Malaysia bukan sahaja negara maju yang beridentitikan diri sendiri,malah akan
menjadi contoh bagi negara-negara di seluruh pelosok dunia . Dalam konteks
dunia global hari ini, modal insan yang benar-benar berkualiti adalah satu
kemestian, bukan lagi satu kemewahan dan kemegahan. Oleh itu,bersama-samalah
kita melangkah maju ke hadapan berpaksikan pengetahuan serta bukan sahaja
sekadar semata-mata ingin menjadi negara maju tetapi negara maju yang mempunyai
identitinya sendiri serta mampu melahirkan lebih ramai lagi modal insan kelas
pertama.
DEFINISI SASTERA
Perkataan
‘sastera’ berasal daripada bahasa Sanskrit castra yang membawa maksud kitab
suci. Kesusasteraan pula membawa pengertian sebagai segala penghasilan sastera
yang dinikmati atau disampaikan, baik melalui tulisan dan pembacaan mahupun
melalui lisan dan pendengaran.(Harun Mat Piah et al;2006 hlm 6). Sastera
merupakan satu bidang seni kreatif yang medium pengantarnya adalah bahasa.
Sastera bermula dari tradisi lisan dan semakin berkembang mengikut peredaran
semasa.
Pernyataan ini
disokong oleh M.K Danziger dan W.S Jahnson (1983:2) yang mendefinisikan sastera
sebagai satu seni yang menggunakan kata-kata sama ada lisan atau bertulis.
Bahkan sastera juga merangkumi semua aspek yang menggunakan bahasa yang
bersifat kreatif, menurut Ismail Husein (1998:23). Ini juga ditegaskan oleh Abu
Bakar Hamid (1997:13) yang memberi pengertian sastera sebagai satu seni yang
bercorak intelektual dan gabungan kepuasan intelek dan kepuasan estetik.
Karya-karya sastera
memaparkan perutusan, amanat serta lontaran idea dan fikiran pengarangnya.
Hasil karya itu mencerminkan gagasan dan daya fikir pengarangnya yang ingin
dikongsi bersama pembaca. Sebuah karya itu terhasil daripada cetusan gabungan
daya rasa, kepekaan dan keprihatinannya terhadap apa yang diamati dan dialami
oleh masyarakat. Menurut Syed Ali Ashraf (1989:36) sastera bukan sahaja satu
bentuk ilmu yang berseni tetapi ianya merangkumi segala aktiviti manusia secara
kreatif.
Meneliti
pandangan yang diutarakan oleh para sarjana memperlihatkan bahawa sastera
ditandai dengan pelbagai ciri khusus. Justeru, tugasan ini akan membincangkan
dan menjelaskan konsep kesusasteraan, ciri-ciri khusus sastera, kategori serta
fungsinya dengan contoh-contoh yang bersesuaian. Dalam hal ini perbincangan
akan ditumpukan kepada kategori sastera mengikut masa dan bentuk seperti yang
dijelaskan oleh Harun Mat Piah (2003). Untuk maksud ini, beberapa bahan dan
teks sastera akan dirujuk sebagai bahan analisis yang mewakili karya
tradisional mahupun moden. Antara sumber petikan yang akan diketengahkan bagi
kategori sastera tradisional genre prosa ialah dari Sejarah Melayu dan Sastera
Rakyat. Manakala rangkap dari Gurindam Dua Belas akan dikaji untuk mewakili
sastera tradisional genre puisi. Sastera Melayu moden yang berbentuk prosa pula
akan diwakili oleh karya-karya Abdullah Munsyi manakala sajak Kamala yang
bertajuk “Telok Gong” pula akan mewakili puisi Melayu moden.
Sastera merupakan satu bidang seni kreatif di
mana bahasa adalah medium pengantarnya. Sastera ditandai dengan beberapa unsur
khusus yang mampu membentuk tamadun dan peradaban sesuatu masyarakat selain
memperlihatkan sikap dan pandangan pengarangnya. (Arba’ie et al,2008) Secara
ringkasnya sastera dilengkapi dengan unsur-unsur yang berikut:
S – Seni bahasa yang indah
A – Akaliah atau sisipan ilmu dan
pemikiran pengarang
S – Sensori atau daya sensitiviti
pengarang
T – Tersurat & tersirat
E – Estetika atau keindahan dari
segi bahasa
R – Realiti kehidupan
A – Alternatif
Sastera
Melayu mempunyai seni bahasa yang indah dan tersusun. Diksi yang digunakan
dapat memberi kesan penghayatan kepada pembaca. Ianya mempamerkan kepakaran dan
keahlian seorang pengarang itu untuk meluahkan dan mengungkapkan makna yang
difikirkan. Adunan teknik-teknik yang
sesuai dan ketepatan diksi menjadikan sesebuah
karya itu hidup dan bertenaga.
Selain daripada penggunaan
bahasa-bahasa yang indah dan tersusun, sastera juga diiringi dengan unsur akaliah. Dalam erti kata lain,
seorang pengarang perlu memikirkan perutusan, amanat, atau lontaran idea yang
ingin disampaikan atau dikongsi dan direnungi bersama oleh pembaca. (Arba’ie et al,2008 hlm 1) Unsur akaliah ini
merupakan langkah pertama yang perlu ditetapkan sebelum terhasilnya sesebuah
karya.
Dengan perutusan
yang diingin disampaikan, seorang pengarang perlu mengolah dan menggabungkan
serta melengkapi karyanya itu dengan daya rasa atau sensitiviti mereka.
(Arba’ie et al,2008 hlm 1) Untuk itu, seorang pengarang haruslah bersifat
sensitif atau peka dan prihatin akan masyarakatnya. Pengamatan pengarang akan
masyarakatnya dijadikan sumber asas dalam menghasilkan sesebuah karya.
Kewujudan pelbagai daya rasa ini akan membangkitkan dan meninggalkan kesan
perasaan kepada pembacanya. Daya rasa seperti belas simpati, benci , marah atau
geram akan dihubungkaitkan dengan fenomena yang dipaparkan. Karya itu akan
lebih bernilai sekiranya apa yang dipaparkan pernah dilalui atau dialami oleh
pembaca.
Sastera juga
mempunyai unsur tersurat dan tersirat. Sastera tidak terhasil dengan kekosongan.(Ara’ie et al,2008 hlm 5) Ianya
terhasil atas dorongan tertentu dengan menggunakan sumber-sumber yang terdapat
di persekitaran. Penafsiran pembaca yang berencam mengundang pembaca memikirkan
mesej yang ingin disampaikan. Namun tidak semua lambang yang tersurat itu
memberi erti apa yang tersirat. Akan wujud makna-makna simbolik di sebalik kata-kata
yang diungkapkan. Sastera juga mempunyai
nilai estetikanya. Selain pemikiran, gaya bahasa, bentuk struktur dan tema juga
memainkan peranan penting untuk menilai kesan estetika sesebuah karya itu.
Sesebuah karya sastera juga merupakan cerminan realiti kehidupan.
Persoalan-persoalan yang dipaparkan dalam sebuah karya sastera merupakan
rakaman realiti dalam masyarakat. Ianya merupakan renungan serta pengamatan
pengarangnya dan diterjemahkan secara halus dan berhemah. (Arba’ie,2008 hlm 2)
Sastera yang terhasil merupakan
satu alternatif kepada pengarang untuk meluahkan perasaan, melepaskan
kecaman-kecaman dan bauran rasa yang terbuku di dada. Ianya bertepatan dengan
fungsi sastera sebagai alat pelepasan nilai rasa dan jerit naluri kehidupan
manusia sejagat. (Arba’ie et al,2008 hlm 3)
KATEGORI KESUSASTERAAN MELAYU
Dalam kesusasteraan Melayu,
pengkategorian sastera dilakukan berdasarkan zaman atau masa sesebuah hasil
sastera itu dikesan atau wujud. (Arba’ie et al,2008 hlm 8) Secara umumnya,
pengkategorian sastera akan merujuk kepada tradisional dan moden. Sastera
Melayu tradisional meliputi dua genre iaitu prosa dan puisi. Genre prosa dan
puisi tradisional adalah seperti yang tersenarai:
Prosa
Puisi
Sastera Rakyat Pantun
Sastera Pengaruh Hindu Syair
Sastera Zaman Peralihan Peribahasa
Sastera Pengaruh Islam Teromba
Sastera Panji Talibun
Sastera Ketatanegaraan Nyanyian Kanak-kanak
Sastera Undang-undang Jampi
Mentera
Sastera Saduran Gurindam Zikir
Cerita Berbingkai Seloka, Kit’ahMasnawi
Manakala bagi kategori Sastera Moden, genre
prosa dan puisi moden pula adalah seperti berikut:
Prosa
Puisi
Cerpen Sajak
Novel
Drama
Walaupun kedua-dua
sastera tradisional dan moden mempunyai genre prosa dan puisi, namun, ciri-ciri
khusus akan dibincangkan selanjutnya untuk membandingkan sastera tradisional
dan moden.
CIRI-CIRI SASTERA MELAYU
TRADISIONAL
Sastera Melayu
tradisional merupakan karya-karya yang telah diwarisi secara turun-temurun.
Sastera tradisional disebarluaskan melalui lisan dan memberi gambaran cara
hidup atau budaya sesuatu masyarakat. Ia bersifat kolektif atau hak milik
bersama. Tiada sesiapa yang tahu siapa pengarangnya dan tidak diketahui tarikh
sesuatu sastera itu dihasilkan. Ianya lahir di kalangan masyarakat masa lampau
dan disampaikan secara lisan dari satu generasi ke satu generasi yang lain
kerana pada umumnya masyarakat pada zaman tersebut masih belum mengenal huruf
dan tidak tahu menulis. Penyebaran sastera Melayu tradisional juga terhad disebabkan
khalayak yang terbatas dan bersifat esklusif.
Oleh kerana
ianya disampaikan melalui lisan, banyaklah berlakunya perubahan dan tokok
tambah serta penyesuaian. Tema, latar serta watak dalam sastera tradisional
berpusat kepada masyarakat yang mewarisinya dan dipandang tinggi oleh
masyarakat tersebut sehinggakan karya-karya itu dianggap suci dan keramat.
CIRI-CIRI SASTERA MELAYU MODEN
Sastera Melayu Moden pula mempunyai
ciri-ciri yang berlainan dengan sastera Melayu tradisional. Jika sastera Melayu
tradisional tersebar melalui lisan, maka sastera Melayu moden pula disebarkan
melalui tulisan. Penyebaran hasil-hasil sastera yang berbentuk tulisan ini
semakin berkembang dengan kehadiran mesin cetak. Penyebaran ini semakin meluas
dan berjaya menembusi masyarakat pembaca yang ramai. Ini berbeza dengan sastera
tradisional yang hanya diketahui oleh golongan tertentu sahaja. Jika sastera
Melayu tradisional terhad kepada sesebuah masyarakat tertentu sahaja yang
bersifat esklusif, sastera Melayu moden pula merupakan sebaliknya. Ianya
bersifat individu atau perseorangan kerana disertakan dengan nama pengarangnya.
Ianya tidak lagi bersifat kolektif atau kepunyaan umum tetapi khusus dimiliki
oleh pengarangnya. Bahkan sastera Melayu moden mempunyai sistem hak cipta
terpelihara.
Walaupun ciri-ciri sastera tradisional dan
moden ini bertentangan, namun masih terdapat persamaan dari segi fungsi
sesebuah karya sastera itu dihasilkan.
KESUSASTERAAN MELAYU DALAM
PEMBANGUNAN MODAL INSAN
Bagi sesetengah orang, kesusasteraan itu tidak
penting, tidak membawa erti apa-apa. Itulah makanya di kalangan masyarakat umum
di Malaysia, kesusasteraan itu tidak dilihat betapa besar kaitannya dengan nilai
politik dan kepemimpinan, akal budi, patriotisme, jati diri, budi bahasa, cinta
negara, kasih sayang, pedoman kehidupan, kesedaran, keinsafan, pemikiran. Dan
alangkah luasnya nukilan ilmu dan nilai-nilai hidup dalam karya para sasterawan
dan penulis bangsa. Selaras dengan Gagasan 1Malaysia, memang semakin nyata
bahawa rakyat Malaysia juga memerlukan suatu transformasi sosio-budaya dan
pemahaman terhadap kesusasteraan dengan mendalam.
Dalam sastera,
nilai-nilai tidak bergerak berasingan, tetapi amat rapat dengan tradisi ilmu,
semangat dan roh kekuatan bangsa. Jika dikatakan kesusasteraan itu bahagian
daripada falsafah dan pemikiran, maka kita boleh sahaja merujuknya kepada genre
sastera hikayat, roman sejarah, dan melalui teks-teks karya agung serta karya-karya
semasa para sasterawan. Di dalamnya termuat segala aspek tentang pembinaan
modal insan cemerlang. Nilai politik atau ikrar taat setia seperti ungkapan Raja
adil raja disembah, raja zalim raja disanggah
tidak akan difahami generasi baru jika mereka tidak mempelajari sastera.Mereka
tidak tahu bezakan keadilan dengan kezaliman, fungsi raja dan peranan rakyat,
sekiranya tidak ditatap dua teks genius Melayu seperti Sejarah Melayu dan
Hikayat Hang Tuah. Dalam bahasa dan sastera itu, kita boleh mengenali
peribahasa, perumpamaan, simpulan bahasa, syair, gurindam, pantun, seloka,
pepatah, petitih dan sebagainya. Hasil-hasil sastera pula ada yang berbentuk
karya kreatif seperti novel, cerpen, puisi dan yang bukan kreatif seperti
penulisan dan kajian.
Cuba lihat aspek
nilai dan norma; adat resam, nilai-nilai positif yang patut menjadi amalan
masyarakat. Kesusasteraan merakamkan macam-macam perlakuan budaya dalam bentuk
tulisan dan lisan. Jadi cemerlangkah bangsa kita, jika kita buta budaya dan
tidak celik sastera? Sifat negara maju bukan begitu. Manusia cemerlang adalah
manusia yang tahu erti kesatuan
dan lambang-lambangperpaduan
dan kekuatan.
Misalnya ada protokol Melayu tentang pemimpin yakni peranan ketua mengatur
gerak kerja dan ketua itu dihormati. Ungkapan seperti Yang
didahulukan selangkah/ Yang ditinggikan seranting/ Yang dilebihkan serambut/
Yang dimuliakan sekuku... dan ribuan lagi ungkapan Melayu.
Nilai-nilai jati
diri, patriotisme, dan akal budi boleh sahaja dirujuk. Pantun, syair, gurindam,
peribahasa dari segi isi dan mesejnya membawa nilai budi, pengajaran dan
nasihat. Apakah masyarakat kita masih ingat akan Duduk
berbual diremang senja/Angin taufan bertiup kencang/Kalau kapal dua
nakhoda/Alamat karam dipukul gelombang/.
Ada ribuan
pantun dan peribahasa yang boleh kita buat pedoman tentang perpaduan, nilai
kepemimpinan, cinta negara, kekeluargaan, perjuangan, kepahlawanan dan
sebagainya. Di Malaysia, kadang kala pengalaman menunjukkan bahawa kita begitu
mudah terperangkap atau terheret dengan masalah kulit bukan isinya. Kenapakah
nilai-nilai budi bahasa dan nilai murni bangsa kita kian terhakis? Seorang anak
Melayu yang kukuh modal insannya akan menjadi seorang budiman, beragama,
berbudaya dan berakhlak mulia. Mereka akan menolak hedonisme, vandalisme dan
jahiliyah. Selain agama, maka sastera mengajar nilai hormat menghormati,
bersyukur, berkeperibadian luhur dan seumpamanya.
Tarikh : 24 April 2014
Hari :
Khamis
Tingkatan : 1
Masa : 80 minit
Tajuk :
Prosa Tradisional (Budi Seorang Bapa Angkat)
Objektif pengajaran :
Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat :
i) mengenal pasti dan menyatakan secara
lisan sekurang-kurangnya satu nilai dalam prosa tradisional ‘Budi Seorang Bapa
Angkat’ hasil permainan aktiviti.
Hasil
pembelajaran
|
Huraian
hasil pembelajaran
|
HPU
10.0
memahami dam memberi respons peribadi tentang karya sastera
HPK
10.4
menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran
|
Aras
3 (ii)
Membaca
untuk menghuraikan pengajaran dalam karya puisi dan prosa
|
Pengetahuan/ kemahiran sedia ada :
i) Pelajar telah mengetahui maksud dan nilai–nilai
murni
Penggabungjalinan
Hasil
pembelajaran
|
Huraian
hasil pembelajaran
|
HPU
10.0
memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera
HPK
10.2
mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya
|
Aras
1 (ii)
Mengecam
perkara yang menarik dalam karya
|
Kemahiran bahasa : membaca, menulis,
bertutur
Sistem bahasa : kosa kata (ungkapan
dalam teks- kemangkatan, alamat, mengasah gigi)
Pengisian kurikulum
Ilmu : kesusasteraan
Nilai : keberanian, bekerjasama,
berkeyakinan, kesungguhan, kasih sayang, kepentingan
ilmu, kebijaksanaan,
belas kasihan
KBT : kemahiran berfikir dan kemahiran
kecerdasan pelbagai
Alat / bahan bantu mengajar : video,
teks prosa dan sinopsis, kertas edaran, muzik, kotak,
kertas gulungan,
puzzle, kain penutup mata, papan putih, roda
impian, sampul
surat, pen marker.
Objektif
fasa dan kandungan
|
Kandungan
aktiviti
|
Alat/KBT/nilai
|
INDUKSI
SET
Nilai
dalam video :
·
Kasih sayang seorang bapa.
·
Pengorbanan seorang bapa.
·
Penghargaan terhadap pengorbanan
seseorang.
|
·
Guru menayangkan sebuah video pendek berkaitan
bapa.
·
Guru meminta murid menyenaraikan nilai
yang terdapat dalam video tersebut.
·
Guru mengaitkan video dengan isi
kandungan pelajaran
|
·
ABM : video
·
Nilai : berani
·
KBT : kemahiran berfikir kritis
(mencirikan)
|
LANGKAH
1
·
Objektif pengajaran :
i)Pada
akhir pembelajaran pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya satu nilai
dan pengajaran yang terdapat dalam Prosa Tradisional ‘Budi Seorang Bapa
Angkat’ hasil perbincangan dalam kumpulan
Sinopsis ‘Budi Seorang Bapa Angkat’
Kemangkatan
Tuanku Si Helang Laut dan permaisurinya di negeri Bandar Mengkalih tidak
diketahui oleh kakandanya, Uli Emak Si Anjing. Hinggalah pada suatu malam
suaminya,
Datuk
Batin Alam telah mendapat alamat tentang kesusahan. Berikutan daripada
peristiwa tersebut, anak Tuanku Si Helang Laut, iaitu Awang Sulung Merah
Muda telah dipelihara oleh Datuk Batin Alam dan Uli Emak Si Anjing. Setelah
cukup umur, Awang Sulung dihantar mengaji Quran dan merawi di rumah Tuan Kadi
Alim. Namun begitu, Awang tidak mahu belajar mengaji dan menutup Quran.
Kejadian tersebut berulang pada hari berikutnya. Namun, pada malam ketujuh,
Awang menunjukkan minat untuk belajar mengaji. Apabila Tuan Kadi Alim membaca
sehelai, Awang membaca sejuzuk dan membaca hingga khatam. Seterusnya Awang
Sulung diajar ilmu bahasa akal dan bahasa Arab di rumah Tuan Malik Kecil.
Peristiwa tidak mahu berlajar berulang semula. Namun, pada malam ketujuh,
Awang Sulung telah menunjukkan minat untuk berlajar. Lebih mengejutkan, dalam
masa yang singkat sahaja Awang Sulung dapat menguasai ilmu yang
dipelajarinya. Setelah selesai pengajaran tersebut, Awang Sulung kemudian
diajar ilmu persilatan oleh Datuk Batin Alam. Ayahnya menunjukkan
langkah-langkah persilatan sehingga langkah tiga dan meminta Awang Sulung
mengikutnya. Namun, Awang hanya tercengang-cengang. Dia terus menunjukkan
langkah-langkah tersebut sehingga langkah dua belas. Tidak juga diikut oleh
Awang Sulung. Dia terus menyambung sehingga penat. Dia terfikir ingin menguji
Awang Sulung dengan melakukan tuju-tuju. Awang Sulung dapat menepis dan
menjatuhkan tengkolok Datuk Batin Alam. Pelbagai ujian dilakukan seperti
menikam bertubi-tubi dan dihumban seketul batu yang besar. Sesudah mahir,
Awang Sulung dikhatankan oleh Datuk Mudim Raja dalam satu majlis yang
gemilang.
Setelah
sembuh daripada khatan, Datuk Batin Alam ingin mengasah gigi Awang Sulung dan
meminta pembantunya, Awang Selamat bertanya kepada sebuah tongkang yang
sedang berlayar.
Tukang
mengasah gigi, Si Cuti telah dipanggil ke istana. Setelah diasah gigi, Awang
Sulung menjadi sangat kacak sehingga sesiapa yang terpandang wajahnya akan
terpikat. Walau bagaimanapun Cuti
telah dihukum bunuh agar tiada yang dapat menandingi ketampanan Awang Sulung.
Ganjaran diserahkan kepada keluarganya namun mereka sangat merasai kehilangan
Cuti.
· Nilai
: Nilai merupakan sifat ketinggian pekerti seseorang.
· Pengajaran
: Pengajaran merupakan unsur teladan dalam karya.
|
·
Guru menerangkan objektif pengajaran
pada hari ini.
·
Guru mengedarkan teks prosa
tradisional ‘Budi Seorang Bapa Angkat’ dan sinopsis
·
Guru
meminta murid membaca secara senyap dalam masa 20 minit.
·
Guru menceritakan dan menerangkan
sinopsis prosa tradisional ‘Budi Seorang Bapa Angkat’ video
·
Guru meminta murid menyambung beberapa
bahagian cerita.
·
Guru menerangkan maksud nilai dan
pengajaran
|
·
ABM : teks prosa tradisional dan
sinopsis
·
ABM : video
·
KBT : kemahiran berfikir kreatif
(menjana idea)
·
Nilai : keberanian dan keyakinan diri
|
LANGKAH
2
Aktiviti
1: Mencari Barang Tersembunyi dan Permainan Kotak Beracun.
·
Murid diedarkan sehelai kertas yang
tertera lukisan di atasnya dan kemudian dikehendaki mencari
sekurang-kurangnya sembilan objek yang tersembunyi dalam lukisan tersebut.
·
Bagi memberikan jawapan mengenai objek
yang telah ditemui, murid perlulah bermain terlebih dahulu 'permainan kotak
beracun' yang diiringi oleh lagu. Apabila lagu diberhentikan, murid terakhir
yang memiliki kotak beracun tersebut perlulah bangun dan menyatakan satu
objek yang terdapat di dalam lukisan tersebut. Kemudian, perlu mengambil
segulung kertas kecil yang terdapat dalam kotak beracun dan melakukan perkara
yang tertulis di atas kertas yang dipilih
·
Murid yang dapat menyatakan objek yang
ditemui serta dapat melakukan perkara yang tertulis di atas kertas yang
dipilih akan memperoleh ganjaran.
Aktiviti
2 : Puzzle
·
Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan
besar (kumpulan A dan kumpulan B).
·
Setiap kumpulan perlu menghantar
dua orang wakil untuk menyelesaikan puzzle yang telah disediakan.
·
Seorang pelajar akan ditutup matanya
untuk mencantumkan puzzle yang terdapat di papan putih. Manakala seorang lagi
pelajar akan memberikan arahan tentang kedudukan puzzle yang betul (ahli
kumpulan yang lain dibenarkan untuk membantu)
·
Pelajar diberikan masa selama 2 minit untuk
menyelesaikan puzzle tersebut. Kumpulan yang dapat menyelesaikan puzzle
terlebih dahulu akan dikira sebagai pemenang.
Aktiviti
3 : Roda Impian
·
Pelajar dibahagikan kepada dua
kumpulan.
·
Setiap pelajar akan menghantar wakil. Wakil
setiap kumpulan akan memutar roda impian secara bergilir-gilir.
·
Wakil tersebut akan melakukan tugasan
mengikut roda tersebut berhenti pada penanda-penanda tertentu seperti jawab
soalan, teka-teki. Terdapat juga imbuhan positif seperti markah bonus dan
cenderahati. Terdapat juga penanda negatif seperti hilang giliran dan muflis.
Sekiranya mendapat jawab soalan, wakil tersebut akan mencabut 5 sampul surat
mengandungi soalan berkaitan ‘Budi Seorang Bapa Angkat’.
·
Wakil yang berjaya menjalankan
tugasan akan mendapat mata.
·
Kumpulan yang mendapat mata paling
banyak dikira sebagai pemenang.
|
·
Guru menerangkan syarat pemainan bagi
aktiviti 1.
·
Guru meminta murid mencari objek
tersembunyi dalam kertas yang diedarkan dalam masa 10 minit.
·
Guru menjalankan permainan kotak
beracun.
·
Guru menerangkan syarat permainan
aktiviti 2.
·
Guru menerangkan syarat permainan
aktiviti 3.
|
·
ABM : kertas edaran
·
KBT : kemahiran berfikir kreatif
(menjana idea)
·
ABM : muzik, kotak, kertas gulungan
·
KBT : kemahiran kecerdasan pelbagai (audio)
·
Nilai : kesungguhan
·
ABM : puzzle, kain penutup mata, papan
putih
·
KBT : kemahiran kecerdasan pelbagai
(kinestetik)
·
Nilai : kerjasama, kasih sayang,
kepentingan ilmu
·
ABM : roda impian, sampul surat, papan
putih, pen marker
·
KBT : kemahiran berfikir kreatif
(menjana idea)
·
KBT : kemahiran kecerdasan pelbagai
(kinestetik)
·
Nilai : kebijaksanaan, bekerjasamaan,
keyakinan diri, belas kasihan
|
PENUTUP
(5
minit)
Penutup
kognitif
·
Pengajaran pada hari ini berkaitan
nilai dan pengajaran dalam Prosa Tradisional ‘Budi Seorang Bapa Angkat’.
Antara nilai tersebut ialah kasih sayang, kebijaksanaan, kepentingan ilmu
pengetahuan, belas kasihan dan sebagainya.
Penutup
sosial
·
Guru menunjukkan sebuah video pendek
mengenai kasih sayang seorang bapa.
|
·
Guru dan murid menyimpulkan pelajaran
pada hari ini.
|
·
KBT : kemahiran berfikir kritis
(membuat inferens)
·
Nilai : kasih sayang, kebijaksanaan,
kepentingan ilmu, belas kasihan
·
ABM : video
|
RUMUSAN PENGAJARAN
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan, kami telah memilih pengajaran daripada bahan sastera tradisional. Hal ini demikian kerana berdasarkan pemerhatian sepanjang menjalankan praktikum, kami mendapati bahawa ramai pelajar yang kurang berminat dengan pembelajaran berasaskan bahan sastera tradisional. Antara faktor yang mempengaruhi pelajar tidak berminat terhadap bahan sastera tradisional ialah kerana penggunaan tatabahasa Melayu klasik yang banyak. Selain itu, bahasa yang digunakan juga berbelit-belit, menggunakan penanda wacana klasik dan banyak menggunakan ayat pasif. Hal ini turut mempengaruhi tahap pemahaman dan proses mengingat pelajar.
Berdasarkan praktikum yang telah dijalankan kami dapat melihat reaksi pelajar berubah tatkala diperkenalkankan dengan tajuk pengajaran dan pembelajaran yang berkaitan dengan prosa tradisional. Pelajar yang aktif dan ceria pada fasa induksi set berubah menjadi pasif dan tidak menumpukan perhatian terhadap tajuk pembelajaran. Hasil temu bual secara lisan mendapati mereka tidak berminat dengan cerita prosa tradisional kerana menganggap cerita tersebut membosankan dan tidak menarik. Malah, kebanyakan pelajar tidak menghabiskan pembacaan mereka terutama sekali pada bahagian prosa tradisional. Oleh itu, dalam pengajaran ini kami telah memilih untuk menggunakan bahan kartun dan menghasilkan video yang digunakan semasa sesi penerangan.
Bahan bantu mengajar dalam bentuk kartun dapat diadaptasikan semasa pengajaran dan pembelajaran dalam pelbagai bentuk seperti carta, slaid, komik, video dan sebagainya yang mampu membantu dalam penyampaian pembelajaran. Penggunaan kartun sebagai bahan bantu mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran mampu mewujudkan suasana yang seronok dan boleh mempengaruhi emosi murid. Kartun merupakan suatu bahan yang sangat popular dan digemari oleh kebanyakan pelajar, terutamanya pelajar tingkatan 1. Tambahan pula, bahan kartun juga boleh dianggap sebagai wahana yang menghiburkan dan boleh meredakan ketegangan emosi manusia.
Menurut Azriana Abdul Manan & Yahida Yahya (2011) dalam kajian mereka yang bertajuk ‘Humor dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu’ mendapati bahawa pengunaan unsur humor dapat menarik minat pelajar serta melahirkan suasana pembelajaran yang kondusif dalam pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan bahan unsur humor juga boleh dikaitkan dengan penggunaan bahan kartun yang menarik dan pelbagai. Pengajaran akan lebih menarik dan pelajar tidak berasa bosan semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Pelbagai aktiviti yang dijalankan sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran seperti permainan kotak beracun, mencari objek tersembunyi, mencantumkan puzzle dan permainan roda impian dapat merangsang minda pelajar. Penglibatan pelajar juga lebih aktif dan mereka lebih memahami tajuk pengajaran. Selain itu, pengajaran ini juga menekankan kemahiran bernilai tambah, iaitu kecederdasan pelbagai yang diperkenalkan oleh Howard Gardner (1983). Beliau mengemukakan lapan kecerdasan manusia yang dapat diperkembangkan sepanjang hayat. Lapan kecerdasan tersebut ialah kinestetik, interpersonal, intrapersonal, logik-matematik, audio, verbal-linguistik, visual- ruang dan naturalis. Bahan kartun yang digunakan berkaitan dengan visual-ruang yang dominan dengan peta, carta, gambar, video dan filem. Melalui visual-ruang ini, pelajar akan lebih mudah memahami sesuatu berbanding hanya mendengar semata-mata. Secara kesimpulannya, kami berpuas hati dengan pengajaran dan respon daripada pelajar.
Pendidikan adalah pelaburan yang sangat
penting dalam sesebuah negara. Pencapaian yang dijana melalui sistem pendidikan
akan menentukan hala tuju negara pada masa depan. Malahan, proses pendidikan
merupakan kaedah yang sangat berkesan bagi membentuk dan mengembangkan minda,
jiwa dan rohani ke arah mengenali diri dan mencapai tahap kehidupan
bermasyarakat yang baik dan sempurna.
Daripada perspektif yang berbeza,
bidang pendidikan adalah jambatan yang membawa pengetahuan, latihan, potensi,
minat dan semua elemen kualiti yang ada pada manusia iaitu modal insan ke suatu
dimensi yang lebih dinamik dan progresif bagi menggerakkan kemajuan negara.
Jepun dan Korea Selatan adalah dua buah negara yang aset materialnya sangat
sedikit, berjaya membuktikan bahawa pembangunan modal insan yang mantap dapat
membantu memajukan diri dan negara mereka setanding dengan negara-negara maju
yang lain.
Seterusnya, dua belas tahun yang
lalu, Gary S. Becker, penerima Hadiah Nobel dalam ekonomi pada tahun 1992
menyatakan bahawa perkara terpenting untuk menarik pelaburan asing bukanlah
kerana sesebuah negara itu mempunyai golongan elit atau rakyat yang terpelajar.
Faktor yang utama ialah golongan pekerja khususnya yang mempunyai tahap
literasi yang tinggi, budaya kerja yang positif dan potensi mendapatkan
pengetahuan bagi membentuk kemahiran-kemahiran baru.
Pengaruh ketiga-tiga elemen ini
sangat ketara kerana pekerja yang berupaya menerapkan budaya ilmu dan mahir
dalam bidangnya adalah mereka yang akan menghasilkan produk berkualiti seperti
yang dikehendaki oleh syarikat-syarikat luar yang membuat pelaburan. Inilah
keputusan pertama yang akan difikirkan dan isu utama yang diberi penekanan oleh
pelabur luar negara.
No comments:
Post a Comment