Wednesday 30 April 2014

Nilai-nilai Murni



1. Hormat-menghormati = Hormat dapat didefinisikan sebagai mempunyai pandangan yang tinggi terhadap seseorang dengan memberikan layanan yang penuh sopan, khidmat, takzim.

  • Contoh: Tunduk hormat apabila berjalan di hadapan orang yang lebih tua dari kita.






2.    Kasih sayang = Perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan yang lahir daripada hati yang rela terhadap sesuatu termasuk sayang atau cinta akan nyawa, alam sekitar, negara dan keamanan.

  • Contoh: Berkasih sayang antara ayah dan anak.






3. Kerajinan = Berusaha bersungguh-sungguh, kreatif dan inovatif untuk menghasilkan sesuatu yang berkualiti. Rela 
Usaha secara berterusan yang penuh semangat ketekunan dan dedikasi dalam melakukan  sesuatu perkara.mengorbankan masa dan tenaga untuk sesuatu perkara yang berfaedah. 
  • Contoh: Rajin mengulangkaji pelajaran



4. Nilai patriotisme banyak digambarkan tentang bagaimana masyarakat berusaha dalam menuntut kemerdekaan, menghargai dan memelihara dan pengertian sebenar tentang kemerdekaan.  Patriotisme yang seringkali dikaitkan dengan cintakan watan adalah satu semangat atau nilai yang perlu dihayati oleh segenap lapisan masyarakat khususnya generasi muda.
  • Contoh: Semangat cintakan tanah air.(Hari Kemerdekaan)


5. Kerjasama = Usaha yang baik dan membina yang dilakukan secara bersama-sama pada peringkat individu, masyarakat atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat seperti gotong-royong.
  • Contoh: Bekerjasama menyembelih lembu pada Hari Raya Korban





No comments:

Post a Comment